Vanuit de kennisbasis genomen komen we voor het thema “Gezondheid en ziekte” uit op de onderstaande learning outcomes, oftewel competenties. Dit is de kennis/vaardigheid die je moet bezitten om dit thema te kunnen voltooien.
Categorie/kernconcept 5.1 Basisprincipes natuurwetenschappen.
De student kan basisprincipes van natuurwetenschappen uitleggen in relatie tot anatomie, fysiologie, pathologie en facilitaire dienstverlening.
Categorie/kernconcept 5.2.1 Anatomie en fysiologie.
- cel leer,
- houding en beweging (skelet en spieren),
- huid,
- zintuigen en zenuwstelsel,
- hormoonstelsel,
- ademhaling en transport (bloedsomloop),
- hart,
- spijsvertering,
- stofwisseling,
- uitscheiding,
- regulatie,
- nieren en urinewegen,
- voortplanting,
- erfelijkheid,
zwangerschap en bevalling
Categorie/kernconcept 5.2.2 Anatomie en fysiologie.
De student kan de bouw en werking van organen uitleggen met gebruikmaking van biologische modellen.
Categorie/kernconcept 5.3.1 Pathologie.
De student kan uitleggen wat de uitgangspunten zijn van de reguliere geneeskunde en de complementaire geneeskunde.
Categorie/kernconcept 5.3.2 Pathologie.
Categorie/kernconcept 5.3.3 Pathologie.
- infectieziekten,
- kanker,
- diabetes mellitus,
- hart- en vaatziekten,
- voortplantingsstelsel,
- neurologische aandoeningen,
- aandoeningen aan de huid,
- SOA’s,
- osteoporose,
- gewrichtsaandoeningen.
Categorie/kernconcept 5.4 Psychopathologie.
- angststoornissen,
- psychosen,
- schizofrenie,
- eetstoornissen,
- stemmingsstoornissen,
- persoonlijkheidsstoornissen,
- suïcidaliteit,
- afhankelijkheid van een middel.
Categorie/kernconcept 5.5 Farmacologie.
De student kan de werking, bijwerking en toedieningsvormen van zelfzorgmedicatie en specifieke medicatie zoals antibiotica, ontstekingsremmers en bloeddrukregulerende medicatie beschrijven.
(Bron: 10voordeleraar.nl, 2016)